המדריך השלם לבירגיק ברומא בפרט ובאיטליה בכלל

עוד טיול ברומא הסתיים בהצלחה. אז אילו מבשלות איטלקיות שוות, באילו ברים ברומא שווה לבקר, איפה קונים בירות מזוודה ומה דעתך האיטלקים על טריידים?

תוכן עניינים

פרולוג

לפני שנצלול לברים, חנויות ומבשלות נגיד שתרבות בירת הקראפט האיטלקית היא בפריחה בשנים האחרונות, ועדיין היא משנית לתרבות היין במדינה. מה שאומר שאלא אם כן הלכתם לחנויות ייעודיות לבירות קראפט, תמצאו מבחר קטן עד לא קיים של בירות- מה שאומר שאם למישהו אחד בא יין ולאחר בירה מומלץ להקדיש כל ערב לסוג אחר של אלכוהול ולא לצאת קרחים מכאן ומכאן. בנוסף ייבוא הבירה ברומא מרשים מאוד אבל תלוי תקופה- באיזורי החגים ובחופשים יגיעו דברים יותר מעניינים, בעוד בזמנים הרגילים יהיו פחות הפתעות- אני הגעתי בדיוק שהתחילו להוציא חביות מיוחדות לכבוד חג המולד וזה היה נפלא. מבחינת המחירים הבירות קצת יותר זולות מהארץ (נניח 25 שקל לחצי IPA טובה) והבירות המיוחדות לא זולות בכלל אבל בדרך כלל שוות את זה.

לגבי ענייני טריידים לא מצאתי מקום שרצה לעשות טרייד קלאסי (בירה תמורת בירה) אבל בכמה מקומות מזגו לי דברים מעניינים מהחבית או שילמו לי על החשבון- בכל מקרה שווה לנסות. כבר עידכנתי על מה ששתיתי ומכיוון שהבירות מתחלפות בקצב מהיר לא אפרט על זה, אבל כן אתן המלצות למבשלות- לצערי לא הספקתי בביקור הזה לבקר במבשלה אבל תמיד יש את פעם הבאה.

מבשלות באיטליה

בכל מקרה יש באיטליה לא מעט מבשלות קראפט- מבשלות טוברובןות אבל לא משהו לרוץ לספר עליו לחברים, מצד שני יש כמה כאלה שהם באמת וואו ועליהן נרחיב.

Brasseria Della Fonte

המבשלה יושבת בחווה קסומה באיזור טוסקנה (לפחות לפי התמונות) שאפשר אפילו לשכור שם חדר למי שרוצה להרגיש עד הסוף את האווירה. המבשלה הוקמה ב2015 וחולשת על כל סגנונות הבישול- מביטרים ולאגרים ועד אימפריאל סטאוטים מיושנים. לדעתי (ולדעת לא מעט ברמנים שדיברתי איתם) זוהי המבשלה הטובה ביותר באיטליה, החיסרון היחיד הוא שהבירות שלהם בבקבוקים ככה שיהיה קצת קשה להעמיס הרבה מהן במזוודה.

Mild XXX-Brasseria Della Fonte

Alder

הכוכב החדש בעולם הבירה האיטלקי. המבשלה שיושבת במילאנו הוקמה ב2019 ומאז כובשת את השוק. המבשלה עושה בעיקר בירות כשותיות ועושה אותן נהדר. כמעט בכל בר קראפט שמכבד את עצמו ברומא תמצאו לפחות ברז אחד של בירה כשותית שלהם. למבקרים במילאנו מומלץ מאוד לקפוץ לטאפ רום שלהם שלפי השמועות הוא אחד מהמקומות הטובים ביותר לשתות בירה במילאנו.

Alder Brewrey

Ca' del brado

המבשלה הטובה ביותר באיטליה לחובבי הבירות החמוצות. המבשלה מכינה ויילד אייל, גוזה, ברט וכמעט כל סגנון של בירה חמוצה. הבירות זמינות בהמון ברים בבקבוקים ולעיתים אפילו מהחבית.

Ritual Lab

המבשלה הוקמה ב2012 ע"י אב ובן. כמו במקרים רבים הם התחילו בקטן- אך בעקבות ההצלחה והביקוש, ב2019 הם פתחו מבשלה חדשה כשעה צפונית לרומא. אומנם הם מבשלים סגנונות רבים אך אני ממש ממליץ על סדרת האימפריאל סטאוט של המבשלה Papanero ועל סדרת הבארלי ויין- Self Eaxmination- בשני הסדרות מיישנים במגון של חביות מיוחדות.

CRAK

גם במקרה הזה מדובר בחווה, אבל במקרה הנוכחי החווה מכינה גם את כל רכיבי הבירה בעצמה. על הדרך הם גם מתנסין בשימוש בדבש מכוורות מקומיות בתהליך הכנת חלק מהבירות. הבירות נפוצות בעיקר בפחיות ונדיר למצוא אותן מהחבית באיזור רומא.

CRAK Brewery

ברים ברומא

Be.Re.

הבר שהכי נהנתי ממנו בביקור. הבר יושב צמוד לותיקן אבל הוא תחנת חובה גם בלי קשר לביקור במקום. צמוד לשם גם יש מקום לספיישלטי קופי ששתיתי שם את אחד האספרסואים הטעימים ששתיתי בחיי (פולים מקוסטה ריקה, עיבוד טבעי, קלייה בהירה)- טעמי אוכמניות משוגעים. במקום מוכרים גם כל מיני כיסי פיצה שלא אכלתי מטעמי כשרות אבל בואו נדבר על הבירה.

במקום יש 20 ברזים כולל כמה מקאסק, וכמה מתוך חבית עץ כמו בבוואריה. גם מה שיש בברזים מגוון מאוד- למביקים, אימפריאל סטאוט, נייפות למינהם, ביטרים, פייל אייל ועוד. בנוסף זה אחד מהמקומות היחידים שמצאתי ברומא שניתן להזמין פלייט. יש גם מקרר בקבוקים שמכיל בעיקר חמוצות אבל גם כמה אימפריאל סטאוטים ובלגיות. יש שם דברים ממש שווים אבל ממש יקרים. את המקום מנהל מארסל שהוא מלא בידע על עולם הבירה. הוא גם שמח מאוד לקבל בירה מישראל ושילם לי פעמיים על החשבון. בביקור האחרון הייתי שם 3 פעמים וכל פעם הייתה פשוט נהדרת.

Ma Che Siete Venuti A Fà

בר שכונתי בקצה העליון של טרסטוורס שהוא גם בר הקראפט הותיק ביותר ברומא- מאז 2001. גם פה יש בערך 20 ברזים לצד מקרר בקבוקים מרשים ויקר. פה יש גם בקבוקים של 375 ויש כמה מציאות. פירוש השם של הבר הוא "בשביל מה באת לפה"- שזה קצת האווירה של המקום- כולם מכירים את כולם, יש כדורגל ברקע תמיד, ואתה מרגיש שאף אחד לא יהיה נחמד אלייך במיוחד- שמבחינתי זה ממש סבבה. הברזים מכילים בעיקר בירות איטלקיות אבל מדיי פעם יצוצו פה למביקים איכותיים או מבשלה אמריקאית מעניינת.

Luppolo Station

הבר נמצא בקצה השני של טרסטוורס והוא הבר הכי נחמד ברומא. גם פה יש 20 ברזים לצד מקררי בירות. בניגוד לשאר המקומות המקררים מלאים גם בבירות זולות יותר ממגוון הסגנונות ובמגוון מחירים אז אם לא מצאתם משהו מעניין מהחבית מוזמנים לקחת משהו מהמקרר. זה גם מקום טוב לקנות בו בירות מזוודה הביתה. יש גם סניף נוסף ליד התחנה המרכזית שנקרא luppolo 12 שהוא בעיקר חנות בקבוקים גדולה לצד בר קטן ונחמד.

Johnny's Off License

חנות בקבוקים מרשימה עם מבחר יפה של בירות איטלקיות לצד קראפט עולמי. אין בחנות ברזים אבל יש גם מקררי בירה שאפשר לקנות בירה ולשתות מחוץ למקום.

Open Baladin

מי שמחפש בר רועש עם אוכל טוב ויופי של בירות מהחבית זה המקום בשבילו. יש במקום בירות של המבשלה אבל רובן בינוניות ואני ממליץ להתמקד בברזים של המבשלות האחרות. למבשלה יש גם סדרת בארלי וויין של הביוקר שמיושנות במגוון חביות ויש אופציה לקחת גם פלייט מהם- חוויה מעניינת ומומלצת.

לסיכום רומא הוא לא היעד מספר 1 לבירות, כנראה גם לא מספר 2. מצד שני עדיין יש שם לא מעט מקומות ששווים ביקור, ואותם המקומות שווים גם ביקור חוזר..

ארנון בן-דב

ארנון בן-דב

קיבוצניק במקור וירושלמי בהווה, מוזג בירה, שותה בירה, חוקר בירה, אוהב לדבר על בירה. נשוי למיטל.

שיתוף

רוצים סדנת בירה אצלכם?
יש לכם שאלה על בירה?

אולי תאהבו גם

מאמר אקראי מהאתר שלנו. גלו משהו חדש על בירה!

פחית VS בקבוק

האם אפשר לשתות בירה מפחית? האם זה עדיף על בקבוק או שזה בירת פועלים? ולמה אין אף מבשלה ישראלית שמייצרת בירות בפחית?

המשך קריאה »

לקריאה נוספת

סיכום פסטיבל JCBF

סקירה קצרה של פסטיבל הבירה JCBF שהתקיים במתחם התחנה- בירות עם ענבים, תמד נהדר ומעל הכל בירות מעולות של מבשלת חלוץ חדש

קריאה נוספת >>
גינס סטאוט

סטאוט

מה דעתכם על מיסים? בין אם אתם חושבים שמס זה שוד ושצריך לחלק וואצ׳רים לחמצן (אתה לא מבין, בשוודיה ניסו את זה ומאז היחס חמצן/נפש

קריאה נוספת >>

מה זה בכלל קראפט?

מה זה בכלל בירת קראפט? האם יש קשר בין קראפט לבין איכות הבירה, לגודל המבשלה או שיש סיבות אחרות? מוזמנים לצלול איתי לשאלה הזאת

קריאה נוספת >>