מה הרומאים עשו בשבילנו?

בילינו שבוע ברומא, ראינו אומנות, ביקרנו באתרי מורשת, אכלנו אוכל כשר וטעים ושתינו בירה. אז איפה שותים מה אוכלים ומה קורה בוותיקן?

תוכן עניינים

לפני שנתחיל בהמלצות עצמם אני רק אציין שרומא היא עיר פשוט מדהימה גם קולינרית, גם היסטורית, גם אומנותית ופשוט עיר נהדרת. מה שכן יש מלא זבל ברחובות אבל זאת כבר בעיה אחרת. טיפ חשוב נוסף שהרבה הדגישו הוא להביא נעליים נוחות. בלי ספק טיפ חשוב ביותר. הלכתי כל יום מעל 25 אלף צעדים והנעלי ספורט ממש עזרו לכל האירוע.

אטרקציות

כפי שכמה עברו לפניי העיר עצמה מלאה ביצירות אומנות ואפשר פשוט להתסובב ברחבי העיר. אני כן ממליץ על להוריד/לקנות מדריך כלשהו(מה שאנחנו לא עשינו) כדי שיהיה טיפה מושג על כל מה שאתם רואים.

חוץ מזה היינו ביום רביעי בקוליסאום ובפורום, וביום חמישי במוזיאון הוותיקן. הקוליסאום והפורום מדהימים ממש, גם פה אני ממליץ על להשתמש באיזשהו מדריך או פשוט לקרוא באינטרנט. בקוליסאון יש בפנים גם מוזיאון עמוס במיצגים שמוסיף לחוויה. שימו לב שהפורום הוא גדול ודורש לא מעט הליכה, אבל יש הרבה מה לראות. על תשכחו לעבור ליד שער טיטוס בכניסה ולצחוק עליו שהוא מת.

מוזיאון הותיקן הוא אוברוולמינג. יש מיליארד תערוכות והוא לא המקום עם השילוט הכי ברור בעולם. תנסו לראות מראש איזה תערוכות מעניינות אתכם. מה שכן תשאירו לפחות חצי שעה לקפלה הסיסטנית(למי שנכנס לכנסיות) ובכללי לכל החדרים המובילים אליה, הם מדהימים.

אוכל

טוב ידוע שבשביל זה באנו לרומא. אז קודם כל האוכל פה פשוט מדהים. אני מחזיק מעצמי אופה פיצות מוצלח מאוד, אבל מה שראיתי פה עלה מעל כל הציפיות שלי. כדי לא לשכוח כלום נחלק את לתת קטגוריה. כמובן שאנחנו אוכלים כשר ולכן כל ההמלצות הן רק על מקומות כשרים, למי שלא אוכל כשר אז בכלל חגיגה, אבל גם מי שאוכל כשר ימלא את כרסו בפחמימות מדהימות.

מסעדות

יש את מסעדת BONA בגטו שמוכרת פיצה רומאית לפי משקל. יש מגוון גדול של פיצה ואתם צריכים לנסות את כולם, אבל מה שאסור לכם לוותר עליו זאת הפיצה עם תפוחי האדמה ורוזמרין- כן הבדיחה על הבבלים טיפשים מוכרת אבל זאת אחת מהפיצות הכי טעימות שאכלתי בחיי. היתרון הגדול של המסעדה היא שהמכירה היא במשקל ולכן אפשר גם לחטוף משהו בקטנה על הדרך. החיסרון של המסעדה זה שהיא מוכרת במשקל ולכן כל פעם שתעברו ליד תחטפו משהו בקטנה על הדרך.

המסעדה השנייה היא C'è pasta… E pasta! ותודה ענקית לאורי מלמד על ההמלצה הזאת. בניגוד לרוב המסעדות הכשרות היא לא נמצאת בגטו אלא ברובע Trasvers-בערך חצי שעה הליכה מהגטו או אוטובוס אחד. מדובר באחת המסעדות הטעימות ביותר שאכלתי בהן. הפסטות היו מעולות, הארטישוק הרומאי נהדר, והפיצה עם המוצרלה באפלו בכלל.

עוד פנינה שאורי המליץ לי עליה היא מסעדת Fonzie the burger house. כן גם אני הרמתי גבה, אבל עושה אוכל נהדר. בגלל ענייני גאוט לא אכלתי את ההמבורגר אבל הקריספי צ'יקן מעולה. כיוון שבגלל מיטל אכלנו חלבי בארוחות הגדולות, זה סגר יופי של פינה לצהריים או לזמן שרציתי בשר.

ברובע יש גם את מסעדת קאזלינו שאכלנו בה פעמיים והיא הייתה טובה. ממליץ על מנת דג הקוד שלהם עם עגבניות וצימוקים.

מים- עוד הערה חשובה לגבי מסעדות היא שאיטלקים משום מה לא מגישים מים במסעדות, ואם אתם רוצים צריך לקנות. כן זה מעצבן אבל אלה החיים.

ארטישוק יהודי/רומאי- אחד מפנינות מהמסורות העתיקות של המטבח היהודי רומאי שמשמשרות מסורת של מאות שנים. יש מגוון דרכי הכנה ואני ממליץ לדגום את כולן.

קפה

הקפה ברומא מדהים. זה לא חדש לאף אחד, מה שהדהים אותי הוא שכל הקפה ששתיתי נע בין מצויין למדהים. יש כמה מקומות ממש טובים כולל אחד צמוד ל be.re אבל באמת שפשוט יש קפה טוב בכל מקום. אם אתה בגטו יש את Bar Toto הכשר שיש לו גם מאפים נהדרים.

לחם

יש מאפייה כשרה בגטו שנקראת Forno del Ghetto שעושה לחם מעולה. שימו לב שרק הלחמים והפיצות כשרות, הנקניקי חזיר שמוכרים במקרר ליד לא כ"כ כשרים. לפי החוברת של צהר יש סוג של לחם כשר שנקרא panini אבל מומלץ לעיין שם לפני הקנייה. שאר הלחם נורא לא כשר כי לאיטלקים יש חיבה מוזרה לשומן חזיר.

בירה

המדריך המעודכן והמפורט לדצמבר 2023

נפתח בזה שיש מגוון מבשלות איטלקיות טובות, ובנוסף יש שם יבוא לא רע של בירות מרחבי אירופה וארה"ב. הבעיה היא שהבירות האלה נמצאות כמעט רק במעט ברי הקראפט שפזורים בעיר ולא ניתן למצוא אותן ברוב המסעדות, ברים וחנויות המשקאות. לטובת ברי הקראפט נציין שרבים מהם מחזיקים באוסף בירות חמוצות מרשים מאוד ממגוון שנים ומרחבי העולם, חלקן מתומחרות במחיר סביר אבל הרבה מהן מאוד יקרות.

מבחינת המחיר של שאר הבירות הוא קצת יותר זול מהארץ, בדרך כלל בין 25 ל30 ש"ח של בירה טובה מהחבית וזה כשהיורו יחסית נמוך, כשהוא יעלה אני משער שהמחירים יהיו די דומים.

אז איפה שותים בירה ברומא.

הבר הראשון הוא Ma Che Siete Venuti A Fà. בר הקראפט הראשון ברומא. אתם תיכנסו לבר ותרגישו שכולם מכירים את כולם חוץ מכם ואף אחד לא מתכוון להיות מסביר פנים. אתם צודקים הם באמת כולם חברים אחד של השני ואף אחד לא הולך להיות נחמד אליכם. בקיצור כלקוח קבוע של הגלן ובירתנו- הרגשתי בבית. יש שם המון כוכים שאפשר לשבת בהם, יש להם מבחר בירות יפה מהחבית(בערך 15 ברזים) ומקרר בקבוקים של בירות חמוצות שהוא מאוד טעים ומאוד יקר.

הבר השני הוא Luppolo Station. פה האוירה קצת יותר לבבית. יש מגוון של בירות גם מהחבית וגם בקבוקים. חלק קראפט מקומי וחלק מיובא. תחלופת החביות מאוד גבוהה אז אפשר לטעום הרבה דברים. גם פה יש בערך 15 ברזים. אפשר כמובן גם לקנות את הבקבוקים הביתה ב15 אחוז הנחה. לבר יש גם חנות בקבוקים בצד השני של העיר שנקראת luppolo 12 ששם יש מבחר בקבוקים גדול יותר ולידו יש עוד בר קטן שלהם.

הבר השלישי הוא Open Baladin. הבר הוא אחד מהברים של המבשלה. בעוד רוב הבירות שלהן נעות בין סבירות לטובות, השוס הוא הבארלי ווין של המבשלה. לא נרחיב עליהן עכשיו, רק אציין שניתן לעשות פלייט גם שלהם וככה ניתן לטעום מגוון בירות יקרות וטובות.

הבר האחרון הוא Be.Re. + Trapizzino. הבר צמוד לקרית הותיקן וניתן לשלב אותו בכיף בסיור שם.

שבת ברומא

האמת זאת הייתה השבת הכי קלה שהייתה לנו בחו"ל. קנינו המון אוכל בBONA פלוס קצת תיגבור בסופר. בשבת הלכנו לבית כנסת בגטו וזה חוויה שאסור לפספס. חוץ מזה שהמבנה יפהפה זאת אחת מחוויות התפילה היותר מיוחדות/הזויות שהיו לי בחיי. שילוב בין אופרה, כנסייה, תפילות ימים נוראים ואנשים עם הרבה יותר מדיי סטייל. שימו לב שצריך לשלוח להם את הדרכונים מראש כדי שלא תצטרכו לטלטל אותם בשבת.

לסיכום רומא היא עיר מדהימה ופנינה קולינרית גם לשומרי הכשרות. חוץ מזה יש כ"כ הרבה מה לראות בעיר הזאת שאי אפשר להספיק הכל בביקור אחד… אז ניאלץ לקפוץ שוב

ארנון בן-דב

ארנון בן-דב

קיבוצניק במקור וירושלמי בהווה, מוזג בירה, שותה בירה, חוקר בירה, אוהב לדבר על בירה. נשוי למיטל.

שיתוף

רוצים סדנת בירה אצלכם?
יש לכם שאלה על בירה?

אולי תאהבו גם

מאמר אקראי מהאתר שלנו. גלו משהו חדש על בירה!

לקריאה נוספת