תוספות בבירה או סליחה מלצר מישהו שפך לי קוקוס לתוך הבירה.

מה הסיבה שמוסיפים כל מיני תוספות לבירה? למה בעצם עושים את זה והאם זה דבר חדש? איזה תוספות נוסיף לבירה ומה הם יתנו לנו? מוזמנים לצלול

תוכן עניינים

למה שמים תוספות בבירה?

אז למה בעצם שמים תוספות בבירה? אפשר לחלק את הסיבות לשני סיבות עיקריות- הסיבה הראשונה היא למסך טעמים שקיימים בבירה, הסיבה השנייה היא לתת טעמים חדשים בבירה שקשה או שלא ניתן להגיע אליהם ללא התוספת.

תוספות בבירה- שמרנות או טרלול פרוגרסיבי?

עכשיו אתם בטח תגידו, נו זה אתם המודרנים עם כל הטרלול הפרוגרסיבי שלכם החלטתם לדחוף פטל לבירה, אני רוצה בירה כמו ששתו פעם. אבל למען האמת יש לנו עדויות כבר מהמאה ה-17 וככל הנראה גם לפני לכך שהוסיפו פירות לבירה, לפחות בחלק מהמקומות. לדוג' בבירות חמוצות מסוג למביק מוסיפים פירות כדי למתן את החמיצות, נוהג שקיים כבר מהמאה ה-17 וממשיך עד ימינו. הסיבה לכך שהבירות היו חמוצות מדיי לרוב האנשים וטעמי הפרי יצרו בירה קלה יותר לשתייה.

למה להוסיף טעמים?

עכשיו בואו נדבר על הסיבה השנייה שהיא להוסיף טעמים לבירה- טעמים נוספים. על ידי ארבעת רכיבי הבסיס ניתן להגיע לספקטרום רחב מאוד של טעמים- למשל על ידי קלייה של הלתת ניתן לקבל טעמי שוקולד וקפה, על ידי שמרים מסויימים ניתן לקבל טעם בננה. וכמובן שגם הכשות משפיעה מאוד- יצא לי לשתות עם אנשים בירות מפוצצות בטעם וריח של מנגו ושאר פירות טרופיים, וכמה שלא ניסיתי לשכנע אותם הם לא האמינו לי כשזה מגיע רק מהכשות.

אז למה בעצם להוסיף תוספים נוספים?
הסיבה הראשונה היא שלפעמים הטעמים שמגיעים מארבעת הרכיבים לא מתאימים לפרופיל הטעמים שאתם רוצים. נניח אתם רוצים פייל אייל בהירה עם קפה, עם תוסיפו הרבה לתת קלוי כדי להגיע לטעם של קפה היא אולי תקבל סיומת של קפה אבל תפסיק להיות פייל אייל.
הסיבה השנייה היא שלמרות טווח הטעמים הרחב הוא עדיין מוגבל וישנם טעמים שלא ניתן להגיע אליהם לא משנה כמה מניפולציות נעשה על ארבעת רכיבי הבסיס.
הסיבה השלישית היא עצלנות- פשוט הרבה יותר קל להוסיף מחית פרי מאשר לעשות את העבודה הקשה של בישול בירה "לפי הספר".

איזה תוספות נשים בבירה?

פירות יער

דובדבן

נפתח בתוספת אולי המוכרת ביותר- דובדבן. לרוב האנשים עולה בראש עכשיו קסטיל רוז', אבל למען האמת זה רק קצה הקרחון. ניתן להוסיף דובדבן גם לבירות חמוצות ובכך ליצור את הסגנון המכונה קריק. אפשר להוסיף לבירות כהות וחזקות ובככה לתת רובד נוסף של טעם מתוק.

Mikkeller Spontan Cherry Frederiksdal
בירה חמוצה של מיקלר שהרגישה כמו מיץ דובדבן

אוכמניות

דומה לדובדבן אבל פחות נפוץ. מאוד פופלרי סביב הבירות החמוצות, מצד שני אין כמו אימפריאל סטאוט טובה מפוצצת באוכמניות שמרגישה כמו מאפה נוזלי- אציין לטובה את מבשלת Brew York האנגלית שמציינת בסקאלה של 1-5 את כמות האוכמניות בבירות שלה.

Muffin Else Matter- Brew York
Muffin else matter, שהייתה אימפריאל סטאוט עם אוכמניות הייתה פשוט מעולה.

קליפות תפוז וזרעי כוסברה

האמת התלבטי אם להכניס את זה לפה, פשוט כי זה כבר נהיה חלק מהותי מבישול של בירות רבות. בכל מקרה בבירות חיטה בלגיות המכונות וויטביר(נניח הוגרדן) מוסיפים זרעי כוסברה וקליפות תפוז במהלך הבישול מה שמוסיף לטעם ההדרי.

קפה, שוקולד, וניל

קפה

אולי התוספת האהובה עליי בבירה. את הקפה ניתן להוסיף במגוון דרכים- חליטה קרה, אספרסו, פולים עצמם ועוד. את הקפה נראה בדרך כלל באימפריאל סטאוטים מה שמוסיף עומק נוסף לטעמי הקלייה. עם זאת בזמן האחרון יש שינוי מעניין במגמה. התחילו להוסיף קפה גם לבירות קלילות ובהירות מה שנותן רובד טעמים שלא רואים בדרך כלל בבירות בסגנון הזה. אפשר לציין את הבריסטה ביר הנהדרת של שפירא שהייתה פייל אייל עם קפה, וכיום יש את vera של בירתנו שגם עושה עבודה נהדרת בשילוב של בירה בהירה עם קפה. כחלק מהשילוב עם התפתחות תחום הספיישלטי בקפה העולמי המון פעמים יציינו גם את סוג הפולים, בית הקלייה ועוד.

אימפריאל סטאוט עם קפה מבית קלייה מיוחד מקוסטה ריקה- בירת הקפה הטובה ביותר ששתיתי ומהטובות ששתיתי בלי קשר לקפה. שתינו אותה במהלך אחת מהסדנאות הנהדרות שלי בירתנו.

שוקולד

חבר טוב של הקפה והמון פעמים ילכו יד ביד. השוקולד כמובן מוסיף רובד של מתיקות ומרירות לבירה. גם פה אנחנו צפויים למצוא אותו בעיקר בבירות כהות. יצא לי לטעום כבר בירות עם שוקולד שממש הרגישו כמו שוקולד מומס- פשוט מדהים.

אימפריאל סטאוט עם שוקולד קפה וקוקוס- טופ 3 בירות בכל הזמנים- נשתתה במונטריאול

וניל

את הוניל ניתן למצוא כמעט בכל סוג של בירה, אבל הוא כמעט אף פעם לא יבוא לבד. לפעמים הוא יוסיף מתיקות חביבה שתאזן את המרירות ולפעמים רובד נוסף של מתוק. הריח של הוניל תמיד נהדר. עם זאת פעמים רבות המבשלות מגזימות עם כמות הוניל והופכות את הבירה לפחות דרינקבלית וחבל.

אז מה דעתי על תוספות בבירה?

טוב כל מי שעוקב אחריי בשנים האחרונות יודע שאני שותה המון בירות עם תוספות ומאוד נהנה מזה. אני חושב שאם עושים את זה נכון ניתן ליצור בירות פשוט מדהימות שיכולות להפתיע אותך בכל שלוק מחדש.ועם עובדים נכון ומקורי ניתן ליצור שילובים מדהימים שמותחים את ספקטרום הטעמים של הבירה עוד.
אבל לפעמים גם לי זה מרגיש טו מאצ', מה שנקרא מרוב תוספות לא רואים את הבירה. מצד שני לפעמים כן בא לי את הסמודי סאוור שמפוצץ בפרי ותוספות.

אין פה מטרה שכולכם תתחילו לשתות בירות עם תוספות, אלא לנסות טיפה לפתוח לכם את הראש, ובעיקר לעודד אתכם בפעם הבאה שאתם נתקלים בבירה כזאת תנסו לתת איזה שלוק ואולי תגלו עולם חדש ומופלא.

פייסטרי סאוור עם אוכמניות, בלאקברי, פטל, תות, מייפל ווניל- אחת מהבירות הטובות ביותר ששתיתי בחיי

ארנון בן-דב

ארנון בן-דב

קיבוצניק במקור וירושלמי בהווה, מוזג בירה, שותה בירה, חוקר בירה, אוהב לדבר על בירה. נשוי למיטל.

שיתוף

רוצים סדנת בירה אצלכם?
יש לכם שאלה על בירה?

אולי תאהבו גם

מאמר אקראי מהאתר שלנו. גלו משהו חדש על בירה!

IPA

אז מה זה הIPA הזה שכולם מדברים עליו? האם הוא קשור להודו ומה זה השמות המוזרים האלה של הכשות ואיך זה משפיע על הבירה?

המשך קריאה »

לקריאה נוספת

IPA

אז מה זה הIPA הזה שכולם מדברים עליו? האם הוא קשור להודו ומה זה השמות המוזרים האלה של הכשות ואיך זה משפיע על הבירה?

קריאה נוספת >>